DIY: παροχη ρευματος απο τη μπαταρια στο προβολεα (με ρελε)
Δημοσιεύτηκε: Τρί 26 Μάιος 2009, 03:42
Πριν ριξω το κατεβατο, να πω οτι ναι μεν εκανα καποια μαθηματα ηλεκτρολογιας στο Uni (πριν απο αρκετα χρονια) αλλα ΔΕΝ ειμαι ηλεκτρολογος και αν καπου παιζει κανα λαθος, παρακαλω οι γνωστες να διορθωσουν.
Αυτο για το οποιο θα μιλησω δεν εχει να κανει αποκλειστικα με τα ducati και με τις μοτοσυκλετες γενικοτερα, αλλα με καθε ειδος οχηματος. Αναλογως το οχημα λοιπον και τα ηλεκτρικα του, μπορειτε να αλλαξετε τον σχεδιασμο και να το φερετε στα μετρα σας.
Πολλοι λοιπον παραπονιομαστε για το ποσο καλα ΔΕΝ ειναι τα φωτα στις μοτοσυκλετες μας, ειδικα αυτες με μονο προβολεα. Ενας απο τους κυριους λογους ειναι οι πολλες ενωσεις/διακοπτες που παρεμβαλονται απο τη μπαταρια μεχρι τη λαμπα και ενας αλλος ειναι η διαμετρος των καλωδιων που πανε στη λαμπα.
Καποιοι τυποι που το εχουν ψαξει περισσοτερο το θεμα εχουν μετρησει τη ταση στη λαμπα οταν ειναι αναμενη και ειναι χαμηλοτερη απο την ταση της μπαταριας (δηλαδη τα καλωδια και οι διακοπτες εχουν αρκετη αντισταση για να ριξουν τα διαθεσιμα βολτ στη λαμπα).
Η λυση σε αυτο ειναι η χρηση ενος κοινου ρελε με πεντε ακιδες (αυτοκινηστικου τυπου - ετσι το ξερω εγω τουλαχιστον), εξτρα καλωδιου μεγαλυτερης διαμετρου απο αυτο που εχει χρησιμοποιηθει στο εργοστασιο, ενα αρσενικο και ενα θηλυκο φις σαν και αυτο που συνδεεται στη λαμπα.
Οπως βλεπετε και σε αυτη την εικονα: η ακιδα 85 ειναι η γειωση, η ακιδα 86 ειναι ο "διακοπτης" του ρελε, η ακιδα 30 συνδεεται απευθειας με τον θετικο πολο της μπαταριας και οι ακιδες 87 και 87a (η 87a κανει επαφη οταν το ρελε δεν ειναι ενεργοποιημενο/ειναι κλειστο… και η 87 το αντιστροφο) ειναι η παροχη απο το ρελε στη λαμπα (ή οπου αλλου το χρησιμοποιησουμε).
Αλλαξα λοιπον ελαφρως ενα σχεδιαγραμμα που βρηκα για να γινει πιο απλο και κατανοητο: Στο μαμισιο φις για τη λαμπα συνδεουμε το αρσενικο που αγορασαμε και απο εκει τραβαμε δυο καλωδιακα στις ακιδες 85 και 86 του ρελε (για να ανοιγει το ρελε οταν εχουμε αναμενα τα φωτα).
Στο νεο φις για τη λαμπα, συνδεουμε ενα απο τα καινουργια, πιο χοντρα, καλωδια και το τραβαμε μεχρι τον αρνητικο πολο. Στις αλλες δυο θεσεις του, συνδεουμε παλι δυο απο τα καινουργια καλωδια στις ακιδες 87 και 87a αναλογως ποια ακιδα ειναι ενεργη οταν εχουμε αναμενη τη μικρη σκαλα και ποια ειναι ενεργη οταν εχουμε αναμενη τη μεγαλη (δοκιμαστε το πριν το συνδεσετε).
Στην παροχη ρευματος απο το θετικο πολο μεχρι την ακιδα 30 του ρελε, παλι χρησιμοποιουμε ενα απο τα νεα καλωδια αλλα εκει βαζουμε και μια ασφαλεια για να ειμαστε καλυμενοι σε περιπτωση που κατι στραβωσει (μια ασφαλεια μεταξυ 8 με 10 αμπερ ειναι πιστευω οκ - οι ηλεκτρολογοι ας μιλησουν εδω).
Ουσιαστικα, αυτο που επιτυγχανουμε ειναι η λαμπα να παιρνει απευθειας ρευμα απο τη μπαταρια με πολυ μικροτερη πτωση τασης κατα μηκος των καλωδιων (σε σχεση με την εργοστασιακη καλωδιωση) αλλα ταυτοχρονα, ειναι μια "μοντα" την οποια μπορουμε να καταργησουμε ανα πασα στιγμη μιας και δεν καταργουμε την μαμισια καλωδιωση.
Αν καποιος το κανει, ας κουβαλαει μαζι του μια δευτερη λαμπα για καλο και για κακο ειδικα τον πρωτο καιρο σε περιπτωση που κατι δεν δουλεψει οπως θα επρεπε. Σε περιπτωση που σας καει η λαμπα, συνδεετε τη καινουργια με το μαμισιο φις μεχρι να μπορεσετε να ξανατσεκαρετε τι εφταιξε.
Πριν το κανετε συμβουλευτειτε καποιον που ασχολειται με το... σπορ.
Και δυο links (το ενα ειναι αυτο που βρηκα το σχεδιαγραμμα αλλα παραειναι πιστευω περιπλοκο χωρις λογο):
http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=47555" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Οπως βλεπετε, μπορειτε αντι για λαμπα να συνδεσετε οτιδηποτε αλλο θελετε και αντι να φορτωσετε τη πλεξουδα του οχηματος σας με εξτρα φορτιο, βαζετε μερικα καινουργια καλωδιακια και ειστε κομπλε. Αν κρατατε και σχεδιαγραμματα για καθε τετοια μοντα, θα σας βοηθησει αν θελετε να αλλαξετε τιποτα στο μελλον.
Το εχω βαλει στη "to do list" μου
edit
σημαντικη διορθωση εδω: http://www.ducatisti.gr/phpBB3/viewtopi ... 86#p502486" onclick="window.open(this.href);return false;
Αυτο για το οποιο θα μιλησω δεν εχει να κανει αποκλειστικα με τα ducati και με τις μοτοσυκλετες γενικοτερα, αλλα με καθε ειδος οχηματος. Αναλογως το οχημα λοιπον και τα ηλεκτρικα του, μπορειτε να αλλαξετε τον σχεδιασμο και να το φερετε στα μετρα σας.
Πολλοι λοιπον παραπονιομαστε για το ποσο καλα ΔΕΝ ειναι τα φωτα στις μοτοσυκλετες μας, ειδικα αυτες με μονο προβολεα. Ενας απο τους κυριους λογους ειναι οι πολλες ενωσεις/διακοπτες που παρεμβαλονται απο τη μπαταρια μεχρι τη λαμπα και ενας αλλος ειναι η διαμετρος των καλωδιων που πανε στη λαμπα.
Καποιοι τυποι που το εχουν ψαξει περισσοτερο το θεμα εχουν μετρησει τη ταση στη λαμπα οταν ειναι αναμενη και ειναι χαμηλοτερη απο την ταση της μπαταριας (δηλαδη τα καλωδια και οι διακοπτες εχουν αρκετη αντισταση για να ριξουν τα διαθεσιμα βολτ στη λαμπα).
Η λυση σε αυτο ειναι η χρηση ενος κοινου ρελε με πεντε ακιδες (αυτοκινηστικου τυπου - ετσι το ξερω εγω τουλαχιστον), εξτρα καλωδιου μεγαλυτερης διαμετρου απο αυτο που εχει χρησιμοποιηθει στο εργοστασιο, ενα αρσενικο και ενα θηλυκο φις σαν και αυτο που συνδεεται στη λαμπα.
Οπως βλεπετε και σε αυτη την εικονα: η ακιδα 85 ειναι η γειωση, η ακιδα 86 ειναι ο "διακοπτης" του ρελε, η ακιδα 30 συνδεεται απευθειας με τον θετικο πολο της μπαταριας και οι ακιδες 87 και 87a (η 87a κανει επαφη οταν το ρελε δεν ειναι ενεργοποιημενο/ειναι κλειστο… και η 87 το αντιστροφο) ειναι η παροχη απο το ρελε στη λαμπα (ή οπου αλλου το χρησιμοποιησουμε).
Αλλαξα λοιπον ελαφρως ενα σχεδιαγραμμα που βρηκα για να γινει πιο απλο και κατανοητο: Στο μαμισιο φις για τη λαμπα συνδεουμε το αρσενικο που αγορασαμε και απο εκει τραβαμε δυο καλωδιακα στις ακιδες 85 και 86 του ρελε (για να ανοιγει το ρελε οταν εχουμε αναμενα τα φωτα).
Στο νεο φις για τη λαμπα, συνδεουμε ενα απο τα καινουργια, πιο χοντρα, καλωδια και το τραβαμε μεχρι τον αρνητικο πολο. Στις αλλες δυο θεσεις του, συνδεουμε παλι δυο απο τα καινουργια καλωδια στις ακιδες 87 και 87a αναλογως ποια ακιδα ειναι ενεργη οταν εχουμε αναμενη τη μικρη σκαλα και ποια ειναι ενεργη οταν εχουμε αναμενη τη μεγαλη (δοκιμαστε το πριν το συνδεσετε).
Στην παροχη ρευματος απο το θετικο πολο μεχρι την ακιδα 30 του ρελε, παλι χρησιμοποιουμε ενα απο τα νεα καλωδια αλλα εκει βαζουμε και μια ασφαλεια για να ειμαστε καλυμενοι σε περιπτωση που κατι στραβωσει (μια ασφαλεια μεταξυ 8 με 10 αμπερ ειναι πιστευω οκ - οι ηλεκτρολογοι ας μιλησουν εδω).
Ουσιαστικα, αυτο που επιτυγχανουμε ειναι η λαμπα να παιρνει απευθειας ρευμα απο τη μπαταρια με πολυ μικροτερη πτωση τασης κατα μηκος των καλωδιων (σε σχεση με την εργοστασιακη καλωδιωση) αλλα ταυτοχρονα, ειναι μια "μοντα" την οποια μπορουμε να καταργησουμε ανα πασα στιγμη μιας και δεν καταργουμε την μαμισια καλωδιωση.
Αν καποιος το κανει, ας κουβαλαει μαζι του μια δευτερη λαμπα για καλο και για κακο ειδικα τον πρωτο καιρο σε περιπτωση που κατι δεν δουλεψει οπως θα επρεπε. Σε περιπτωση που σας καει η λαμπα, συνδεετε τη καινουργια με το μαμισιο φις μεχρι να μπορεσετε να ξανατσεκαρετε τι εφταιξε.
Πριν το κανετε συμβουλευτειτε καποιον που ασχολειται με το... σπορ.
Και δυο links (το ενα ειναι αυτο που βρηκα το σχεδιαγραμμα αλλα παραειναι πιστευω περιπλοκο χωρις λογο):
http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=47555" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Οπως βλεπετε, μπορειτε αντι για λαμπα να συνδεσετε οτιδηποτε αλλο θελετε και αντι να φορτωσετε τη πλεξουδα του οχηματος σας με εξτρα φορτιο, βαζετε μερικα καινουργια καλωδιακια και ειστε κομπλε. Αν κρατατε και σχεδιαγραμματα για καθε τετοια μοντα, θα σας βοηθησει αν θελετε να αλλαξετε τιποτα στο μελλον.
Το εχω βαλει στη "to do list" μου
edit
σημαντικη διορθωση εδω: http://www.ducatisti.gr/phpBB3/viewtopi ... 86#p502486" onclick="window.open(this.href);return false;